Laatste Nieuwsitem
Vaste Clubtochten
Elke Zondag om 10.00 uur.

Alle overige Activiteiten vind u in onze ''KALENDER''

Veiligheid

Veilig in een groep fietsen

Allereerst willen we opmerken dat je als individu altijd verantwoordelijk blijft voor je eigen manier van rijden, d.w.z. als individu (groepslid), moet je altijd op de hoogte zijn van de situatie om je heen en van de ontwikkelingen op het moment.
Je moet er alles aan doen om valpartijen of andere ongevallen te voorkomen en bedenk, VALHELM = HOOFDZAAK!

Het rijden in een groep is fantastisch het biedt veel voordelen maar er schuilen ook veel gevaren in deze vorm van fietsen.

Voordelen:
– Gezelligheid
– Harder fietsen door uit de wind te fietsen
– Langer vol te houden door “uit te kunnen rusten”
– Sportief karakter
– Ook voor minder sterken vol te houden
– Uitstraling ( zeker als er in het zelfde tenue gefietst wordt)

Nadelen:
– Verhoogd risico op valpartijen of andere ongevallen
– Toenemend roekeloos rijgedrag (mits er wel goede afspraken zijn)
– Kuddegedrag
– Negeren van stoplichten
– Negeren van voorrangssituaties
– Oversteken van wegen
– In beslag nemen van de weg (breedte)
– Stilstaan als groep op verkeerde plekken (in bochten)
– Het inhalen van medefietsers op smalle paden, altijd lastig en een bron van ergernis voor beide partijen

Kun je vallen leren?
Dit is een goede vraag, in de judosport kun je leren om je val te breken. Vallen bij judo hoort bij deze sport en het is dus vanzelfsprekend dat val breken aangeleerd wordt.
Fietsen is een sport waar je niet per definitie moet vallen, maar dat dit kan gebeuren is ons niet vreemd.

Wat kunnen we er aan doen om vallen te leren of liever nog om vallen te voorkomen?
Voorkom valpartijen (ongevallen) en preventie:
– Draag goede kleding (handschoenen & helm)
– Wees er bewust van dat je als fietser altijd verantwoordelijk bent voor je eigen rijgedrag/stijl je bent en blijft weggebruiker, net als ieder ander
– Rij op deugdelijk materiaal
– Spreek de route van te voren af
– Vermijd kuddegedrag

– Kijk zelf goed uit en vertrouw niet blindelings op je voorganger(s)
– Overzie situaties van te voren (net als bij het motorrijden)
– Rij niet te dicht op je voorganger
– Rij niet te dicht op de kant
– Rij niet voordurend op kalkstrepen (zeker niet in bochten)
– Neem je snelheid in acht
– Rem met beleid (gelijkmatig met beide remmen)
– Stop bij RODE stoplichten!
– Stop bij oversteken!
– Bij inhalen op smalle paden, laat je horen, geef informatie over de groepsomvang, minder snelheid en geef “LAATSTE” aan!

Wat kun je doen als een val onvermijdelijk is?
– Probeer in je val zo min mogelijk medefietsers mee te nemen
– Reageer niet paniekerig
– Klik je voeten los van de pedalen
– Probeer je in te trekken (foetushouding) en rol door
– Vermijd opvangen op de handen, dit voorkomt pols- en sleutelbeen breuk

Het ging hier eigenlijk alleen over het fietsen op de weg, bij het off-the-road mountainbiken hebben we weer te maken met hele andere “wetten”. Bij deze laatste discipline is vallen meer aan de orde en veel meer individueel gericht, dus heel erg persoonlijk hoe je hiermee omgaat.

Kortom: het blijft een feit, voorkomen is beter dan genezen!

TC de Tol